Bevatten alle gebouwen met breedplaatvloeren constructiefouten?

Het is een zeer actuele problematiek: de breedplaatvloeren. Ook FORTEC-toezichthouders bouw hebben er dagelijks mee te maken. Zij gaan veel in gesprek met constructeurs en gemeenten omtrent de breedplaten. Zij onderzoeken onder andere wat het bouwjaar is en hoe de constructie is opgemaakt. Gebouwen die publiekelijk toegankelijk zijn hebben de hoogste prioriteit om onderzocht te worden. Vervolgens bekijken en inventariseren zij het pand en indien noodzakelijk laten ze het pand ontruimen. Wanneer de veiligheid in het geding is, worden direct maatregelen getroffen.

FORTEC toezichthouders bouw houden zich ook bezig met onderzoek naar breedplaatvloeren
Foto: studio 040

De oorzaak dat ook de FORTEC-toezichthouders bouw hier nu nog dagelijks mee te maken hebben is de instorting van een parkeergarage bij Eindhoven Airport eind mei 2017. De parkeergarage was in aanbouw en is als gevolg van een constructiefout en hitte op die dag ingestort, concludeerden onderzoekers van TNO en adviesbureau Hageman (bron: nrc.nl). En dit is aanleiding geweest voor demissionair minister Plasterk om alle gemeenten op te roepen te inventariseren welke gebouwen dezelfde vloerconstructie hebben. Het inventariseren gaat naar verwachting nog maanden duren. Vele gebouwen in Nederland, waarin zogenaamde breedplaten zijn verwerkt, worden volgens een stappenplan onderzocht op bepaalde kenmerken. Enkele daarvan zijn zelfs al ontruimd. “Er zijn echter ook gemeenten die nog moeten beginnen met het onderzoek. De overheid maakt niet publiek welke gebouwen zijn onderzocht, welke eventuele maatregelen er genomen zijn en of een gebouw veilig is. De overheid is zeer terughoudend in het verstrekken van informatie.” meldt Pieter Plass, Algemeen directeur Centraal Bureau Bouwbegeleiding en directeur Bouwdossier, in zijn blog.

Welke gebouwen lopen er gevaar? Dat zijn gebouwen waar breedplaten zijn gebruikt zonder de boven laag op te ruwen, aldus de onderzoekers. “Breedplaten zijn dunne platen beton die in een fabriek worden gemaakt. Deze worden verwerkt in een gebouw en daarop wordt nog een dikke laag beton gestort. De bovenkant van de breedplaten moet echter wel ruw zijn gemaakt, zodat de bovenste laag beton goed hecht. In deze combinatie zijn breedplaten niet onveilig.”, zegt Rob Nijsse, hoogleraar draagconstructies van de TU Delft op nrc.nl.

Bij de parkeergarage in Eindhoven werden er gladde breedplaten gebruikt. De slechte hechting van de betonlaag aan de breedplaten is de reden dat de parkeergarage instortte.

Bob Gieskens directeur van de branchevereniging van Nederlandse constructeurs (VNC) laat aan cobouw.nl weten dat het niet gemakkelijk is om te achterhalen of deze constructiefout bij het bouwen van een locatie is gemaakt. “Met het stappenplan dat het ministerie van Binnenlandse Zaken rond heeft gestuurd is het nog steeds lastig om verdachte constructies op te sporen.” aldus Gieskens. “Er is wel snel in beeld in welke gebouwen breedplaatvloeren met grote overspanningen zijn toegepast. Maar om vast te stellen of de breedplaat niet is opgeruwd, moeten er vaak contact opgenomen worden met de leverancier. De naam daarvan achterhalen is soms al een kunst op zich.“

Heeft uw organisatie behoefte aan ondersteuning bij dergelijke of andere trajecten? Neem contact op met Björn Borrenbergs via 06 213 70 388 of stuur een e-mail naar b.borrenbergs@fortec.nl. Hij gaat graag met u in het gesprek hierover.

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.