Commercieel talent laten groeien


Commercieel talent laten groeien, dat is het doel van ons IMPACT-programma. Onze collega Willeke Broekman, coördinator van het IMPACT-programma, vertelt over de succesvolle start:


"Je kent het wel. Na een tijd een bepaalde rol vervuld te hebben begint het te kriebelen: is het niet eens tijd voor iets nieuws? Dat was bij mij ook het geval. En dus ging ik nadenken over mogelijke stappen binnen de organisatie. Eerst zelf en vervolgens natuurlijk ook door erover te sparren met Bart, onze manager. De uitkomst van die gesprekken had ik een half jaar geleden nooit kunnen vermoeden, maar eraan terugdenken laat nog steeds een dikke glimlach op mijn gezicht verschijnen…

‘Of ik de coördinator wilde worden van het FORTEC IMPACT-programma?’

Een programma dat nog maar net van de tekentafel af was en gericht is op het werven en vervolgens ontwikkelen van commerciële talenten voor onze eigen organisatie. Wellicht heb je het artikel gelezen van Patrick Maes, ‘Millenials aantrekken voor een commerciële rol: IMPACT maken’ over de ontwikkeling van het programma zelf.

Het programma-aanbod bleek in ieder geval heel aantrekkelijk: de 4 talenten die we zochten waren écht snel geworven en dat in de huidige overspannen arbeidsmarkt. Op 1 augustus 2018 ging het programma van start. Aan mij de vraag om alles te coördineren en waar nodig ook gewoon te organiseren. Wat een droomrol! Van het inrichten van het trainings-programma en het uitwerken van de rol van de coach tot het begeleiden van de eerste afspraken van de deelnemers en het voeren van hun persoonlijke VIP(ontwikkel)-gesprekken, heb ik niet één moment stil hoeven te zitten.

Ik neem je in een aantal posts kort mee in mijn overwegingen en acties om van het programma een succes te maken. Sta jij ook voor een vergelijkbare taak? Lees dan vooral verder en deel je mening en/of jouw ervaringen. Ook wanneer je zelf interesse hebt om aan de volgende lichting van het IMPACT-programma deel te nemen moet je doorlezen, dan kun je vast een beetje spieken naar wat er komen gaat. Deze post gaat over de voorbereiding en de kick-off.

First things first: Allereerst moest natuurlijk het plan in concrete activiteiten omgezet worden. We hebben er bewust voor gekozen om niet meteen het complete eerste jaar tot in detail uit te werken, maar ons te concentreren op het eerste kwartaal. Dat houdt het overzichtelijk en behapbaar en dan kunnen we ook snel overgaan van denken naar doen. Op hoofdlijnen weten we natuurlijk wel al waar we de accenten in de volgende kwartalen leggen.

De eerste dag moet ‘goed blijven plakken’. Wij hebben de aanpak van de kick-off gericht op 3 hoofdelementen: 1. zichtbaarheid creëren voor iedereen binnen de organisatie; 2. de juiste aandacht geven; 3. het stimuleren van het teamgevoel.

1.      Zichtbaarheid binnen de organisatie: Er zijn natuurlijk veel varianten verzinnen voor een programma-start, maar blijf in ieder geval dicht bij het DNA van je eigen organisatie. Het ‘pimpen’ van de werkplek van de vier heren was in ieder geval een bijzonder leuk en creatief traject, in samenwerking met ons marketingteam. Van volledig beplakte bureau’s, telefoonhoesjes en draadloze laders in programmastijl, tot de energizers op het bureau…bij binnenkomst was direct duidelijk waar ons IMPACT-team zit.

Mocht je trouwens nog op zoek zijn naar inspiratie voor het pimpen van werkplekken, kijk even bij drukwerkdeal naar hun speciale uitgave gewijd aan te gekke werkplekken.

2.      De juiste aandacht heeft alles te maken met het onderstrepen van de betrokkenheid van het management bij het programma. De kick-off startte met de visie van en door een tweetal managementleden.

3.      Aan het bouwen van het teamgevoel hebben we gedurende de hele dag gewerkt, door alles samen te beleven. Een rode draad die we door het hele programma voortzetten.

En dus zijn we gestart met een ontbijtje op kantoor, inclusief de Brabantse worstenbroodjes, waarna onze commercieel directeur het programma opende en alle deelnemers vertelde over de geschiedenis van de organisatie FORTEC en natuurlijk over de visie en doelen voor de (nabije) toekomst. Ik heb natuurlijk zelf de opbouw van het programma gepresenteerd en vervolgens heeft Monique, onze recruitmentmanager, de ontwikkelingen in de markt geschetst. Zij kon natuurlijk als geen ander duiden hoe de rol veranderd is in de afgelopen jaren, waarbij het belang van recruitmentvaardigheden, waaronder het doorgronden van talenten en drijfveren, steeds groter wordt. Een mooi bruggetje naar de rest van de dag, die compleet in het teken stond van sleutelen aan die skills-set.

Eén van de beloftes van het programma is theorie en praktijk dicht bij elkaar te brengen door on-the-job training én ook door trainingen meteen praktisch te maken. Niet alleen in rollenspellen, maar ook gewoon ‘voor het echie’. We hebben live het eerste telefoongesprek van John bijgewoond en waren getuige van zijn kwaliteiten. Meteen nadat John zijn telefoontje beëindigde klonk er waardering vanuit de hele groep. Wat zit er een heerlijke positieve energie in deze groep en wat mooi dat ik deze IMPACT-ers van 2018 mag begeleiden door dit programma!

Ik ga samen met mijn collega's regelmatig updates geven over wat we beleven. Natuurlijk zal ik onze leermomenten en tips blijven delen, waar mogelijk. Volg #FORTEC #IMPACT op LinkedIn om niks te missen en laat me vooral weten als je vragen hebt over wat we doen, waarom en hoe we alles beleven; óf als je interesse hebt om in de volgende lichting van het IMPACT-programma mee te doen."

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.