De toekomst van recruitment - maak IMPACT!

De wereld van recruitment is de afgelopen jaren sterk veranderd. Ruim 6 jaar geleden was ik zelf op zoek naar een nieuwe recruitment-functie. Na een aantal jaren in IT-recruitment werkzaam te zijn geweest, zocht ik naar een rol waarin ik me zowel in de breedte als in de diepte verder kon ontwikkelen.


Zo kwam ik met FORTEC in contact. Destijds nog een relatief klein team, maar vol ambitie. Ze hadden stevige groeiplannen en voor mij lag er een kans om de recruitmentrol binnen de organisatie te ontwikkelen en verder op poten te zetten.

 

Van selecteren naar werven

De arbeidsmarkt is nu geheel omgeslagen ten opzichte van toen. Destijds zaten veel mensen thuis, was het aantal vacatures beperkt en waren de mensen blij met een breed scala aan functies die ze aangeboden kregen. De focus van recruitment lag toen op het maken van de juiste selectie. Hoe zorgde je ervoor dat je uit alle beschikbare specialisten de juiste selecteerde voor jouw klant of eigen organisatie. Nu zijn de rollen omgedraaid. We zitten in een kandidatenmarkt. Goede specialisten zijn schaars, weten precies wat ze willen en zoeken naar doorgroeimogelijkheden en de echt ‘mooie projecten’. De uitdaging ligt nu dus echt bij het werven en vooral het binden van specialisten aan jou als persoon en aan je organisatie.

 

Monique Polman - recruitment met IMPACT


Drijfveren en competenties

Tijdens gesprekken kijken we niet alleen naar werkervaring en opleiding maar steeds meer naar drijfveren en competenties. Aan de hand van de techniek van Graves krijgen we inzicht in de softskills van onze specialisten. Dit ondersteunt ons in het geven van goed loopbaanadvies aan specialisten maar ook aan onze opdrachtgevers. Zij krijgen alleen specialisten aangeboden welke met hun drijfveren en competenties passen binnen het team en de cultuur van de organisatie.

 

Je bent als recruiter zo een gesprekspartner op niveau omdat je op de hoogte bent van ontwikkelingen binnen het vakgebied, de specialisten begrijpt en ze écht iets kunt bieden dat voor hun relevant is. Als recruitmentmanager begeleid en coach ik inmiddels onze recruiters in hun ontwikkeling naar die functievolwassenheid. Dat vormt de basis van ons IMPACT-programma voor recruiters, waar we nu mee van start gaan.

 

‘funda’-gedrag op de arbeidsmarkt

Ook het gebruik van de verschillende kanalen is niet meer te vergelijken met toen. Waar destijds de jobboards vol zaten met mensen die op zoek waren naar een nieuwe baan, geeft men nu nauwelijks nog actief aan op zoek te zijn. Daarom vind je ze ook niet meer op de jobboards. De interesse is verschoven naar het ‘carrière-platform’ Linkedin, met daaromheen Natvac, Indeed en Monsterboard als jobmarkets. De specialisten zijn ‘passief zoekend’ of ‘latent geïnteresseerd’ in de verschillende mogelijkheden. Je kunt hun zoekgedrag het beste vergelijken met kijken op Funda wanneer je geen huis zoekt, maar wel nieuwsgierig blijft naar wat er ‘te koop’ is. Je hoeft niet per sé een andere baan maar als er iets moois voorbij komt dan ben je wel geïnteresseerd.

 

Proactiviteit

De recruitmentrol is daarmee veel pro-actiever van inhoud geworden. Je moet relaties opbouwen met specialisten. Pas na verschillende contactmomenten zit je voor het eerst aan tafel voor een echte kennismaking met een kop koffie. Met het feit dat de functie veel meer werk vraagt, komt direct het gevolg dat er steeds meer behoefte is aan recruiters. De functie is breder en de vraag naar mensen blijft groeien.

 

De karakteristieken van een recruiter

De behoefte aan recruiters is dus heel groot, maar er komen er geen opgeleid van school af, want die opleiding is er niet. Maar niet getreurd: ‘iedereen’ kan het leren. Je moet alleen wel voldoen aan een aantal karakteristieke en competenties, wil je succesvol worden. Je moet de kunst verstaan van de connectie maken met mensen om ze aan tafel te krijgen; de nodige kennis hebben van gesprekstechnieken; een flinke dosis gedrevenheid bezitten; vasthoudend zijn, zeker in de huidige markt en écht willen werken aan de relatie met je kandidaten en dat betekent afspraken nakomen!

 

Marktontwikkelingen

Je zult je als recruiter ook constant moeten verdiepen in de marktontwikkelingen. Want er staat nog genoeg te gebeuren. Ik zie bijvoorbeeld de volgende trends die ons vakgebied beïnvloeden:

  • Ambassadeurschap gaat een steeds belangrijkere rol spelen;
  • De focus in vacatureteksten gaat nog meer verschuiven naar wat de medewerker geboden wordt en minder naar wat hij of zij meebrengt (opleidingen en vereiste ervaring krijgt steeds minder aandacht in de vacatureteksten);
  • Als recruiter of organisatie ga je steeds bewuster keuzes maken bij de inzet van budgetten voor arbeidsmarktcommunicatie: waar bereik je de juiste kandidaten mee?;
  • Employer Branding wordt professioneler ingezet om organisaties als ‘werk-merken’ te positioneren.


Recruitment IMPACT-programma

Dat alles maakt mijn rol als recruitermanager enorm uitdagend en mooi, maar ik heb daar wel hulp bij nodig! Bij FORTEC zoeken we momenteel uitbreiding voor ons recruitmentteam. Sterker nog, we starten een IMPACT-programma voor recruitmenttalenten. Een speciaal programma waarin alles gericht is op de persoonlijke- en vakinhoudelijk groei van jou als recruiter. Opleidingsmodules zijn in kleine behapbare stukken opgehakt, zodat jij dat wat je leert direct kan toepassen. Daarnaast zorgen we voor on-the-job coaching en sta ik als manager en coach constant klaar om je verder te helpen waar nodig. We bieden een beperkt aantal plekken in het programma aan, dus mocht je interesse hebben, zorg dat je je snel aanmeldt!

 

Alles wat je wilt weten over het IMPACT-programma voor recruiters en de mogelijkheid om te solliciteren vind je via deze link. Je kunt me natuurlijk ook direct persoonlijk benaderen!

 

Daarnaast zoeken we ook naar een ervaren recruiter die samen met mij al dit talent gaat begeleiden.

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.