KAM-discussie stelling 2: KAM-cultuur

Op uitnodiging van FORTEC discussieerden KAM-managers uit diverse branches over actuele zaken op het gebied van kwaliteit, arbo en milieu. Er kwamen vier thema's aan bod. De deelnemers kregen handvatten mee die hen verder helpen in de dagelijkse werkzaamheden als manager. 

De resultaten uit de discussie delen we graag, zodat ook anderen die te maken hebben met KAM-beleid hier baat bij hebben. Vanzelfsprekend zijn andere visies van harte welkom. We belichten telkens de resultaten van één thema uit de discussie. Deze keer:

Er zijn verschillende cultuurprogramma’s en verschillende manieren om cultuur in de organisatie te creëren.

Hoe implementeer je dit, zodat KAM echt onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk?

 
Na de discussie kunnen we concluderen dat er veel verschillende manieren zijn om veiligheidscultuur in een organisatie te creëren. Maar wat is nu de beste manier? Duidelijk is dat er verschillende wegen naar Rome leiden.

FORTEC-veiligheidsladderHet grootste verschil zit met name in de verschillende niveaus waar een organisatie zich in bevindt. Als we kijken naar de veiligheidsladder heb je 5 niveaus, waarbij niveau 1 betekent dat er eigenlijk geen aandacht is voor veiligheid en niveau 5 staat voor een organisatie waar veiligheid een vanzelfsprekendheid is en iedereen proactief aan veiligheid werkt.

Als een organisatie op niveau 1 zit is het een kwestie van harde afspraken maken en deze handhaven, veiligheid op de agenda zetten, commitment van het management krijgen, stuurgroepen samenstellen en vanuit daar het niveau omhoog krijgen. Men moet de urgentie gaan inzien. Naarmate de organisatie stijgt op de ladder wordt het steeds meer een coachende stijl in plaats van een directieve stijl.

Wanneer begin je überhaupt aan een cultuurprogramma? Wat houdt dit in? Wat is hierin belangrijk? Hoe implementeer je dit? Hieronder een aantal quotes uit de discussie:

  • Iedereen heeft het over cultuurprogramma’s. Maar stap 1 is dat de processen van de organisatie goed op orde zijn. Daarna kan er aan cultuur gedacht worden.
  • Veel bedrijven beginnen aan zaken waar ze nog niet klaar voor zijn. Begin bij het begin. Binnen een organisatie zijn er mensen die op niveau 1 zitten, maar ook op niveau 3 of 4. Creëer een omgeving die voor iedereen prettig is en dan de rest.
  • Creëer eigenaarschap en draagvlak in de organisatie. Iedereen moet er ten slotte aan meedoen.
  • Betrek de mensen bij onderwerpen en beslissingen en train ze hierop. Ga in gesprek!
  • Toon resultaten aan de mensen, laat ze zien dat het werkt en je zal ze meekrijgen. ‘’Verleiden’’ is het toverwoord.

"Er is niks zo oneerlijk als ongelijken gelijk behandelen. Het veiligheidsniveau verschilt in een organisatie, dus benader ieder op zijn of haar manier en je gaat stappen maken."

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten